مقدمه
در نورپردازی هتل اجازه ندهید که روشنایی و نور ضعیف باعث نارضایتی میهمانان بشود. نورپردازی هتل تاثیر زیادی بردرک میهمانان از فضا دارد. هنگامی که نورپردازی به صورت مناسب و اصولی انجام میشود هیچ کس توجهی به آن نمیکند؛ در حالی که نورپردازی نامناسب، شکایت میهمانان را به همراه دارد.
نورپردازی همه هتلها به یک صورت انجام نمیشود. نورپردازی باید متناسب با سبک معماری و مصالح به کار رفته و حتی تاریخچه یک بنا انجام بگیرد. اما اصول نورپردازی یکسان است و با فرا گرفتن این اصول میتوانید یک قدم به نورپردازی مناسب و استاندارد نزدیک شوید.
نکات مهم نورپردازی هتل
در حال حاضر، قسمتهای مختلف یک هتل به یک صورت نورپردازی میشود؛ در حالی که هر یک از قسمتهای مختلف مانند ورودی، سالن، لابی، رستوران، اتاق میهمان و … به نور متفاوتی نیاز دارند. علاوه بر این روشنایی باید همگام با تغییر کاربری قابلیت تنظیم داشته باشد. برای مثال، معمولاً در صبح هنگام صرف صبحانه، از نور سرد استفاده میشود؛ در حالی که در شب روشنایی گرم میتواند فضای دلپذیری ایجاد کند. همچنین در هنگام نورپردازی همواره به این نکته دقت کنید که دمای رنگ نور قسمتهای نزدیک به هم، نباید تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، دمای نور راهرو و اتاق باید تقریباً یکسان باشد. نکات زیر میتواند شما را در نورپردازی قسمتهای مختلف هتل راهنمایی کند:
نور سالن و ورودی هتل
سالن انتظار و ورودی دو فضایی هستند که در آن هتلها برای اولین بار از میهمانان خود استقبال میکنند. در این مناطق یک هتل فرصت دارد تا از طریق معماری و طراحی محیط خود، منحصر به فرد بودن خود را به عنوان یک برند بیان کند. بنابراین استفاده از روشنایی انعطافپذیر و قابل کنترل برای ایجاد فضایی خاص، ضروری است. میزان روشنایی در ورودی برای جلب نظر میهمانان باید بیشتر از مناطق اطراف باشد. بنابراین در این مناطق به نورپردازی تأکیدی نیاز داریم.
چراغهای سقفی و توکار دو نمونه از محبوبترین چراغها برای نورپردازی این دو قسمت هستند.
نور راهرو
راهرو مسیری است که میهمانان را به سمت اتاقهای خود سوق میدهد و همچنین کارکنان هتل وقت زیادی را در این مناطق میگذرانند؛ بنابراین تنظیم سطح روشنایی برای راحتی میهمانان و افزایش بهرهوری کارکنان از عوامل مهم است. راهروها باید به اندازهای روشن باشند که مهمانان بتوانند مسیر خود را به راحتی پیدا کنند و همچنین امنیت داشته باشند. شماره اتاقها نیز باید روشن باشند تا میهمانان بتوانند آنها را به راحتی پیدا کنند.
اتاق میهمان
در نورپردازی اتاق، لازم است اهداف متعددی در نظر گرفته شود. یک اتاق باید به اندازهای روشن باشد تا بتوان در آن به انجام کار، مطالعه، تماشای تلوزیون و … پرداخت. بنابراین در یک اتاق باید هر سه نوع روشنایی (محیطی، کار و تأکیدی) وجود داشته باشد.
همچنین باید یک کلید اصلی برای خاموش کردن همه لامپها در نظر گرفته شود. محل نصب کلیدها باید کاملاً مشخص و قابل رؤیت باشد. در صورتی که قصد دارید از پنلهای لمسی استفاده کنید، سعی کنید پنلهای دارای نمادهای بینالمللی را به کار ببرید و تا حد امکان از متن استفاده نکنید تا نحوه استفاده از این پنل برای همه مشتریان قابل درک باشد. نورپردازی اتاق باید با توجه به وسایل و مبلمان، میزان بازتاب نور از سقف و کف و دیوارها انجام شود. تابش نور مستقیم به دیوارها و سقف باعث میشود اتاق بزرگتر به نظر برسد.
هر نوع تابش خیره کننده در احساس سلامتی ما دخالت دارد. بنابراین، باید از تابش مستقیم ناشی از لامپهای بیش از حد روشن یا آباژورها، حداقل در امتداد خطوط دید اصلی اجتناب شود.
رستوران و اتاق کنفرانس
در رستورانها و بر سر میز پذیرایی، اتاقهای کنفرانس یا هر جای دیگری که افراد به دنبال ارتباط چهره به چهره هستند، محیط باید تا اندازهای روشن باشد که رؤیت و شناسایی چهره افراد آسان باشد و تا حد امکان از ایجاد سایههای مزاحم جلوگیری شود. در جایی که نورپردازی بیش از حد مستفیم یا جهتدار باشد، بر روی چهره افراد سایههای عمیق ایجاد میشود. بنابراین نورپردازی در رستورانها و اتاقهای کنفرانس باید برای برقراری ارتباط چهره به چهره افراد برنامه ریزی شود. برای آشنایی بیشتر با نورپردازی رستوران مقاله “نورپردازی رستوران” را مطالعه کنید.
چراغهای سقفی، چراغهای توکار، پنلها و چراغهای متوالی از جمله منابع روشنایی مورد استفاده در این مکانها هستند.
راه پله و آسانسور
پلهها برای افرادی که از آنها استفاده میکنند باید ایمن باشند. برای ایجاد شرایط بصری ایمن در یک پله، نورپردازی مصنوعی باید به گونهای طراحی شود که هیچ قسمتی از سایه پوشیده نشود. لامپها باید به گونهای نصب شوند که برای کاربری که از پلهها پایین یا بالا میرود، تابش خیره کنندهای نداشته باشند و همچنین هیچ گونه عامل حواس پرتی در این مسیر نباشد.
نکته مهم دیگری که در مورد نورپردازی به ویژه نورپردازی پلهها باید به آن توجه شود، جنس و رنگ پلههاست. اگر از پلههای سنگی با بافت خشن یا موکتهای تیره استفاده شود، به دلیل بازتاب نور کم به شدت روشنایی بیشتری نیاز داریم؛ در حالی که سطوح روشن یا صیقلی به شدت روشنایی بسیار کمتری نیاز دارند.
ورودیهای آسانسور باید به گونهای طراحی شوند که با بالا بردن سطح روشنایی بیشتر از محیط اطراف، جذاب باشند. در آسانسور نور باید به اندازهای باشد که افراد در آن احساس امنیت کنند و همچنین پرتوهای نور تا حد زیادی پخش باشند تا بر روی چهره کاربران آسانسور سایههای خشن ایجاد نکنند.
نورپردازی نمای خارجی هتل
نورپردازی نمای بیرونی هتل باید به گونهای باشد که آن را در شب از سایر ساختمانهای اطراف مجزا کند و میهمانان بتوانند به راحتی آن را در شب پیدا کنند. نورپردازی نما نباید لزوماً به گونهای باشد که از خطوط معماری پیروی کند و جزئیات معماری را برجسته کند. نورپردازی میتواند جزئیات معماری و سازنده را نادیده گرفته و از یک تصویر کاملاً جدید برای ناظر استفاده کند.
جمعبندی
هنگامی که به نورپردازی هتل فکر میکنیم، باید به تنوع رویدادهایی که در یک فضای معین اتفاق میافتد توجه داشته باشیم و نورپردازی را متناسب با آن فضا طراحی کنیم. به عنوان نمونه، اتاقهای هتل دارای مناطق مختلف عملکردی (برای کار، مطالعه، تماشای تلویزیون، استراحت، خواب و غیره) هستند. در نتیجه نورپردازی نیز باید چند منظوره باشد. همچنین نورپردازی باید به گونهای باشد که برای کاربران تابش خیرهکننده ایجاد نکند و تا حد امکان از ایجاد سایههای خشن جلوگیری شود.