مقدمه
رنگ نور بر درک ما از محیط و عناصر آن تأثیر میگذارد. رنگ محیط بر بدن نیز تأثیر گذار است و این چیزی است که تحت عنوان کروماتراپی (Chromotherapy) یا رنگدرمانی از آن یاد میشود. به همین دلیل است که به پیدا کردن دمای مناسب رنگ برای روشنایی و نورپردازی محصولات فروشگاه، توجه زیادی میشود.
وقتی در مورد دمای رنگ صحبت میکنیم، در واقع راجع به سایههای مختلف نور سفید (سرد، خنثی و گرم) صحبت میکنیم و نه در مورد نورهای رنگی مانند نور قرمز، آبی و یا سبز. دمای رنگ در واحدهایی به نام کلوین بیان میشود. هرچه مقدار کلوین پایینتر باشد، نور قرمزتر و هرچه مقدار کلوین بالاتر باشد، نور آبیتر خواهد بود. نور سفید گرم دارای مقدار ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین است و به طور متوسط نور سفید سرد حدود ۴۵۰۰ کلوین است. در این مقاله خواهیم دید که دمای رنگ ایدهآل برای نمایش گوشت، ماهی، سبزیجات، نان و… در سوپرمارکتها چیست؟
گوشت قرمز
برای گوشت قرمز بهتر است نور سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین) را انتخاب کنید. این نور، طراوت محصولات گوشتی را برجسته میکند و گوشت را تازه نشان میدهد؛ زیرا این نور حاوی سایههای قرمز بیشتری است. استیکها و گوشت چرخ کرده و… همه به دلیل تأثیرات این رنگ گرم، بسیار جذابتر به نظر میرسند. نور سفید سرد، که سایههای آبی بیشتری دارد، انتخابی کاملاٌ اشتباه برای نمایش گوشت قرمز است؛ زیرا باعث میشود گوشت مانده به نظر برسد.
چند سال پیش شرکت فیلیپس سری محصولات LED Rose Food را با طیف بهینهسازی شدهای برای برش محصولات گوشتی توسعه داد. این لامپها در واقع تابش نور گل رز را به منظور تأکید بر رنگ قرمز و تازه بودن گوشت نشان میدهند. از این طریق بازرگانان میتوانند ماندگاری محصولات گوشتی خود را افزایش داده و در عین حال ضایعات را کاهش دهند.
ماهی (سفید در مقابل قرمز)
وقتی صحبت از ماهی میشود، بین ماهیهای سفید و قرمز تفاوت قائل میشویم. ماهی سفید در زیر نور سفید سرد به نمایش گذاشته میشود. با نور سفید سرد، ماهیهای سفید تازه به نظر میرسند. برای ماهی های قرمز مانند ماهی تن، رنگ گرمتر مناسب است. به یاد داشته باشید که هدف همیشه برجستهسازی و تقویت رنگ طبیعی محصول است.
پنیر، نان و شیرینی
برای پنیر، نوری که فقط کمی زرد است یا به عبارتی سفید گرم، مناسب است. این رنگ توجه مشتری را به خود جلب کرده و اشتها را تحریک میکند. نور گرم برای نان نیز مناسب است. این رنگ ظاهری مناسب و ترد به نان میبخشد. برای نورپردازی نان و شیرینی، از نور سفید خیلی گرم خودداری کنید؛ زیرا این رنگ باعث خواهد شد که نان یا شیرینی خیلی قهوهای و غیر طبیعی به نظر برسد.
میوه و سبزیجات
برای انواع میوه و سبزیجات، دمای روشن تقریباٌ ۳۰۰۰ کلوین توصیه میشود. این بهترین نور برای برجسته کردن رنگهای روشن بیشتر انواع میوه و سبزیجات است.
این واقعیت را در نظر بگیرید که همه سبزیجات به طور مشابه به نور واکنش نمیدهند. در محصولاتی مانند کاهو و سایر سبزیجات برگدار، بهتر است از نور با شدت بالا استفاده شود. این نور باعث میشود رنگ برگها روشن و سبزتر به نظر برسد. در طرف دیگر این طیف، محصولات حساس به نور، مانند محصولاتی که به طور معمول در زیر زمین رشد میکنند، سیب زمینی، پیاز، مارچوبه و قارچ قرار دارند. این محصولات به بهترین شکل در شرایط تاریکتر قرار میگیرند تا از خراب شدن سریع جلوگیری شود.
نتیجهگیری
برای مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه، گوشت و ماهی، روشنایی LED را انتخاب کنید. لامپهای LED اشعه ماوراء بنفش منتشر نمیکنند و بنابراین باعث تغییر رنگ نمیشوند. این تصور کهLEDها گرما ایجاد نمیکنند، یک اشتباه است. همه منابع نور گرما تولید میکنند، اما از آنجایی که چراغهای LED نسبت به چراغ های هالوژن، گرمای بسیار کمتری تولید میکنند، بنابراین خطر خشک شدن مواد غذایی نیز بسیار کمتر خواهد بود. با انتخاب رنگ صحیح در نورپردازی محصولات، تأثیر نورپردازی بر فروش محصولات را خواهید فهمید.